آهن جگر بیشتر است یا آهن جعفری؟ | بیماری

ماه نشان
سپتامبر 20, 2019 0 Comment

: آهن جگر بیشتره یا آهن جعفری؟

:  

 آهن گیاهی در مقایسه با آهن حیوونی کیفیت پایین تری داره و اندازه جذب اون در روده کمتره…

 در واقع، وقتی اندازه آهن جگر رو با آهن جعفری مقایسه می کنیم، حتی بدون در نظر گرفتن این موضوع که در هر ۱۰۰ گرم از این مواد غذایی چه مقدار آهن وجود داره، باید به این نکته توجه داشته باشیم که اندازه جذب و کیفیت آهن اونا با هم متفاوت هستش.

آهن «چیزای دیگه ای به جز ایناِم» گیاهی در مقایسه با آهن «هِم» حیوونی کمتر جذب بدن می شه و هرچند کیفیت اون پایین تره اما این به اون معنی نیس که ارزش نداره؛ بلکه برعکس منبع بسیار باارزشیه ولی به هر حال در مقایسه با منابع آهن حیوونی باید به مقدار بیشتری مصرف شه تا به اندازه منابع حیوونی جذب بدن شه. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، مصرف مخلوط آهن گیاهی با منابع حیوونی می تونه دلیل با کیفیت تر شدن آهن دریافتی شه.

اگه ویتامین C در ماده غذایی ما باشه و همراه با آهن وارد روده شه، آهن دریافتی خیلی راحت تر جذب خون می شه. ویتامین C مثل تاکسی حمل آهنه که سرعت و مقدار جذب آهن رو بالا می بره. در منابع گیاهی یه نکته مثبت اینه که چون بیشتر اونا مخصوصا سبزیای برگ دار مثل اسفناج و جعفری در کنار آهن، ویتامین C دارن، سریع تر جذب خون می شن.
یعنی شاید اندازه آهن در ۱۰۰ گرم منابع حیوونی و گیاهی خیلی فرقی نداشته باشه اما از نظر جذب و تاثیری که بر آهن خون ما میذاره، فرق داره.

به خاطر همین اگه یه رژیم مخلوط داشته باشیم و در اون از مقدار متناسبی منابع حیوونی مثل شکلای جور واجور گوشت چه سفید چه قرمز، جگر، دل و قلوه (که به دلیل چرب بودن خیلی مصرف اونا پیشنهاد نمی شه) و در کنار اون منابع گیاهی مثل اسفناج و جعفری، عدس، نخودسبز و کشمش، آلو و… مصرف کنیم و از منابع ویتامین C مثل آب مرکبات به خاص لیمو هم کمک بگیریم آهن راحت تر و سریع تر جذب بدن ما می شه.
این عادت غذایی می تونه تا حدودی نیاز خانوما به خصوص دختران جوون رو به این ماده معدنی تامین کنه و احتمال کم خونی به وجود اومده به وسیله فقر آهن رو به کمترین حد ممکن ممکن برسونه. البته بازم تاکید می شه که نباید بیشتر از نیاز روزانه از هر ماده غذایی خورد چون اضافه وزن و به دنبال اون چاقی می تونه اثرات منفی بر این عادت غذایی خوب بزاره.

 

 

.

منبع :